Poradnik techniki jazdy cz. 1

Ferrari 250

Ostatnie moje podróże autokarami pozwoliły zmienić perspektywę i skłoniły do głębszych przemyśleń. Bilet to kilkanaście złotych, możliwość obserwacji kierowców podczas ich „pracy” – bezcenne. Niektórym można zazdrościć umiejętności i gracji, niestety większość popełnia większe lub mniejsze błędy. Dzisiaj artykuł o wydawać by się mogło błahych niedociągnięciach, które jednak mogą negatywnie wpłynąć na samochód. Zacznijmy od błędów popełnianych w kabinie kierowcy –generujących koszty, a to przecież leży w obszarze zainteresowań motoekonomii. Na pierwszy rzut oka absurdalne ale…

Jazda z ręką na dźwigni zmiany biegów.

Tak, może prowadzić do zużywania się niektórych elementów skrzyni biegów. Wywierając ciągłą siłę na przesuwki, które są połączeniem wybieraka z wodzikami, a te z widełkami i synchronizatorami doprowadzimy do szybszego zniszczenia tych elementów. Zwiększa to przenoszenie wibracji w całym połączonym układzie, doprowadza do luzów, a także niszczy elementy ruchome synchronizatorów. Koszt? Nie ważne czy zdecydujemy się na kupno nowej czy regenerację cena będzie zaczynać się od około 1500 zł przy nieskomplikowanych skrzyniach, nie licząc kosztów robocizny wynoszących kolejne 1000 zł.

Oczywiście nie zapominając o statystyce jako nauce pomocnej ekonomii – z badań empirycznych wynika, że 23% kierowców trzyma rękę na wybieraku podczas jazdy w mieście (43 ze 189 zaobserwowanych z pokładu autokaru).

shifting gears

 

Opieranie stopy o pedał sprzęgła w czasie jazdy

Dość dziwne zachowanie ale się zdarza. Co więcej, jest trudne do zaobserwowania. Z pomocą przyszły rozmowy z wieloma kierowcami oraz instruktorem doskonalenia techniki jazdy, który spotyka się z takimi nawykami u niektórych kierowców, nawet z dłuższym stażem.

Każde sprzęgło posiada luz roboczy, ciągłe opieranie stopy, nawet delikatne potrafi go skutecznie zniwelować. To z kolei powoduje zużycie łożyska oraz sprężyn talerzowych. Zaczyna się jazda z dociśniętymi talerzami, gdzie sprzęgło się ślizga, a na pewno każdy z nas wie co oznacza palące się sprzęgło.

clutch

 

Poniżej skuteczny sposób na szybkie zużycie żarówek w reflektorach.

Podczas rozruchu silnika wyłączmy światła, gdyż w tym czasie następuje znaczny spadek napięcia w akumulatorze co zauważa alternator i rekompensując braki podaje „dużo prądu” – podnosi się napięcie. A jak jest za duże napięcie to dzieje się tak:

Więc poczekajmy chwilę do wyrównania się napięcia.

Holowanie

Po Polskich drogach jeździ wiele samochodów zostawiających cztery ślady. Jest to zapewne spowodowane ciężką pracą wszystkich Mirków, Wieśków itp., którzy trwają w pogoni za stanem „igła”, nie przebierają w środkach. Ale czy kiedyś zastanawialiśmy się że złe holowanie może pokrzywić nam strukturę nośną nadwozia? Pamiętajmy żeby nie szarpać, a linkę utrzymywać cały czas napiętą. Polecamy holowanie na krótkich dystansach, przy większych odległościach lepiej zamówić lawetę, koszt trochę większy ale oszczędzi nam skrzywienia geometrii karoserii. Ceną za takie zniszczenia jest samochód nie nadający się do dalszej eksploatacji.

towing

 

A w Rosji lawety wyglądają tak:

 

veyron towing